Το πολύπαθο πρόγραμμα των Αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας P-3 Orion φαίνεται ότι έπειτα από σειρά αναβολών μπαίνει στο τελικό στάδιο των δοκιμών, πριν οριστικοποιηθεί η ημερομηνία παράδοσης του στο Πολεμικό Ναυτικό, 10 χρόνια μετά την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να προχωρήσει στο πρόγραμμα επιχειρησιακής τους επαναφοράς και αναβάθμισης.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Ένα πρόγραμμα του 2015, που κόστισε 500 εκατ. ευρώ και αφορούσε την αναβάθμιση των τεσσάρων κατασκοπευτικών αεροπλάνων του Πολεμικού Ναυτικού P3 ORION έχει προ ετών εκτροχιαστεί σε ότι αφορά τους αρχικούς χρόνους εκτέλεσης και παράδοσης.
Τον Μάιο του 2019 παρελήφθη από το ΠΝ στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ το πρώτο μερικώς αναβαθμισμένο αεροσκάφος ενδιάμεσης λύσης. Βάσει χρονοδιαγράμματος εντός του 2022 θα πρέπει να παραληφθεί το πρώτο από τα υπόλοιπα 4.
Τα νέα χρονοδιαγράμματα έδιναν τελική παράδοση το 2024 και τελικά φτάσαμε στον περασμένο Φεβρουάριο οπότε έλαβε η πρώτη φάση των δοκιμών, με το ‘run up’.
Στην αεροπορική διάλεκτο ως ‘run up’ ορίζεται η διαδικασία δοκιμής πλήρους ώσης των κινητήρων, καθώς και ταχείες δοκιμές στα flaps, slats, rudders κτλ.
Ακολούθησε ακόμη μία δοκιμή, αυτή της τροχοδρόμησης και τώρα σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr φτάνουμε στο κρίσιμο στάδιο της πρώτης πτητικής δοκιμής, η οποία έχει προγραμματιστεί για το τελευταίο δεκαήμερο του Ιουλίου. Στην ΕΑΒ αναμένεται η άφιξη των Αμερικανών πιλότων της κατασκευάστριας εταιρείας που έχει και την ευθύνη του προγράμματος.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν στο enikos.gr ότι τα προβλήματα επικοινωνίας που είχαν παρουσιαστεί μεταξύ των ηλεκτρονικών συστημάτων και αισθητήρων έχουν αντιμετωπιστεί οριστικά και πλέον όλοι περιμένουν με ανυπομονησία τα αποτελέσματα των πρώτων πτητικών δοκιμών.
Το κυρίως πρόβλημα εστίαζε στο θέμα των νέων κινητήρων που έπρεπε να συνεργαστούν με το glass cockpit και συγκεκριμένους αισθητήρες, που δεν υπήρχε η επικοινωνία που έπρεπε. Ούτως ή άλλως το πρόγραμμα αναβάθμισης των ελληνικών Ρ-3 είναι το μοναδικό που εκτελείται παγκοσμίως αφού στην ουσία μιλάμε για εντελώς καινούρια αεροσκάφη, με νέες τεχνολογίες και πτέρυγες, έχοντας υποστεί ολοκληρωτικό πρόγραμμα αναδόμησης.
Η έναρξη των δοκιμών θα σημάνουν και την αντίστροφη μέτρηση παράδοσης του πρώτου από τα συνολικά 4 αεροσκάφη του τύπου στο Πολεμικό Ναυτικό, και την αρχή του τέλους του πολύπαθου προγράμματος.
Αυτές θα αποτελέσουν τον οδηγό για την εξέλιξη του προγράμματος και την πρόοδο παράδοσης των επόμενων τριών αεροπλάνων. Αν και κανείς δε θέλει να πάρει το ρίσκο πρόβλεψης των χρονοδιαγραμμάτων παράδοσης, εκτιμήσεις κάνουν λόγο για οριστική ολοκλήρωση όλων των αεροπλάνων ως τις αρχές του 2027.
Ήδη, η Αεροπορία ΠΝ έχει παραλάβει εδώ και χρόνια το πρώτο από τα 5 αεροπλάνα, που αποτελούσε και το αεροπλάνο ενδιάμεσης λύσης, το οποίο όμως δεν έχει καμία σχέση με τα επόμενα που θα παραληφθούν.
Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα παγκοσμίως που αναβάθμισε ριζικά τα P-3 Orion, έχοντας τα «γδύσει», προχωρώντας σε ολική δομική αποκατάσταση, με νέες πτέρυγες και καλωδιώσεις. Τα αεροπλάνα θα φέρουν σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα με Glass Cockpit, Link 16 και δυνατότητες εκτόξευσης αντιπλοϊκών πυραύλων Harpoon και τορπιλών.
Μάλιστα, όπως επισημάνθηκε από ανώτατο επίπεδο προς το enikos.gr σε σχετική ερώτηση, τα αεροπλάνα θα φέρουν σύγχρονο και με δυνατότητα συνεχών αναβαθμίσεων ηλεκτρονικό εξοπλισμό και θα είναι τα μόνα Ρ-3 παγκοσμίως με αυτές τις δυνατότητες.